eerste operatiedag - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Loes, Femke & Fennie wit - WaarBenJij.nu eerste operatiedag - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Loes, Femke & Fennie wit - WaarBenJij.nu

eerste operatiedag

Door: Loes, Femke & Fennie

Blijf op de hoogte en volg Loes, Femke & Fennie

02 Juli 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

Vanmorgen zijn we dan eindelijk begonnen. We werden om half negen welkom geheten door de directeur van het ziekenhuis. Daarna door naar operatiekamers. Adam, een Britse bijna chirurg, en ik waren ingedeeld op de lokale (verdoving) kamer. Onze medicijnen waren bij de douane ingenomen, dus we moesten op zoek. Ze hadden we novocaine, of zoiets, spul uit de Russische tijd. Niet gebruiken volgens onze Estse anesthesioloog. Gevaarlijk. Na enig zoeken toch nog iets van onze gading gevonden en aan de slag. De eerste patiënt was een jonge vent met een liesbreuk. Zonder bewaking en infuus geopereerd. Bij nummer twee hadden we het infuus geregeld. De bewaking is niet gelukt. Uvdukh betekent pijn. Taria tarila betekent dat je bijspuit. Verder is het vooral aanwijzen wat je nodig hebt. Wat me verbaast is dat dit ziekenhuis 50 pancreasresecties doet ( hele grote en moeilijke operatie met veel kans op problemen) dat de baas in een lexus (4wielaandrijving) rijdt en een rolex draagt, maar dat het ziekenhuis geen geld heeft om matjes te kopen en het juiste hechtmateriaal. En als de patiënt dat ook niet heeft dan doen ze een inferieure techniek met een grote kans op recidieven( dat het terugkomt)
De mensen zijn overigens erg aardig en behulpzaam en de zusters heel adequaat.
Foto's komen hopelijk later kan mijn connector niet vinden
Morgen allemaal littekenbreuken en dan op naar Erdenet.
Groet, Fennie

  • 02 Juli 2012 - 11:59

    Mam:

    Moeilijk werken, zeg!!!

  • 02 Juli 2012 - 12:43

    Papa:

    Dag lekkere boefjes,

    Hier is alles goed. Jammer voor jullie, maar ik eet me het schompes aan de aardbeien uit eigen tuin!

    Hoe is het daar? Beleven jullie mooie avonturen met mama en opa Piet!? Qua weer hadden jullie niet zo ver hoeven te vliegen hoor.... Hier is het zonnig en 24 graden, haha.

    Ik wens julllie heel veel plezier en mooie avonturen toe!

    Dikke kus,

    papa. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 02 Juli 2012 - 13:05

    Egbert Wesselink:

    Spannend, dat je het kunt wist ik allang, maar dat je het ook durft met zoveel gebrekkigheid om je heen!
    Gelukkig de Mongolen (belangrijke hoofdletter) waar jij een mes in zette, en even later een draad! Sterkte, plezier voor allemaal.
    P.S. Is Piet daar bij jullie?

  • 02 Juli 2012 - 13:10

    Egbert Wesselink:

    Lieve allemaal, Piet is er, groeten aan hem! Ik las en schreef eerst en bekeek toen de foto's. Nogmaals lieve groet voor allemaal, Egbert

  • 02 Juli 2012 - 13:41

    Beppe B.:

    Foei wat klinkt dat heftig.
    Ik hoop dat je er een beetje opgewekt doorheen kan slaan.
    heel veel sterkte voor morgen.
    B.

  • 02 Juli 2012 - 14:01

    Marieke:

    Leuk om te lezen waar je allemaal tegenaan loopt bij het opereren. Best heftig allemaal. Maar: vooral doorgaan! Heel veel kusjes, Marieke

  • 02 Juli 2012 - 16:46

    Hanneke:

    Hou je taai zus. Trots op je!

    kus

  • 02 Juli 2012 - 17:00

    Jennifer:

    Jeetje...Fen....wat een belevenis! Zoiets kun je toch niet bedenken?? Vind 't hartstikke knap van je...je bent een kanjer!

    Dat van die pancreasresecties die ze daar wel uitvoeren en deze vrij 'eenvoudige' operaties een chirurg uit het buitenland laten doen.....dat moet je me toch nog eens uitleggen...:-))

    Groetjes en een dikke kus! Ook aan de meiden!

    Jennifer

  • 02 Juli 2012 - 17:34

    Tamara:

    Wat een avontuur!!!ik ben zo blij dat ik jullie kan volgen:) bedankt voor toevoegen:D
    ik schrok een beetje toen ik over gejatte telefoon las, maar jullie zijn toppers en houden ons in 'gewone' wereld update.
    Wat ben je toch goed, Fennie!!!
    In oekraine wordt novocaine ook best vaak gebruikt:((grappig maar ik denk dat oekraine heeft veel 'in common' met mongolia: bazen rijden in dure autos en ziekenhuizen hebben geen geld:)
    Het gaat goed hier. ik heb diepvriezer uitgezet en er staat een mooie afzuiging kap in de keuken.
    Het is hier beetje ongezellig zonder jullie:$
    Tot snel!!!
    Dikke kus en knuffel!!!
    p.s. ik ga voor jullie 'Donald Ducken' netjes in een stapel bewaren;)

  • 02 Juli 2012 - 19:34

    Rose Baltjes:

    Ja dat is wel effe wennen in het buitenland, wat hebben wij westerse ziekenhuizen het goed voor mekaar.

    Fennie veel succes morgen,

    gr. rose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes, Femke & Fennie

Loes en Femke in operatie kleding

Actief sinds 31 Mei 2012
Verslag gelezen: 971
Totaal aantal bezoekers 26218

Voorgaande reizen:

27 Juni 2012 - 18 Juli 2012

Mongolië en China

Landen bezocht: