eerste UB Fennie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Loes, Femke & Fennie wit - WaarBenJij.nu eerste UB Fennie - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Loes, Femke & Fennie wit - WaarBenJij.nu

eerste UB Fennie

Door: Loes, Femke & Fennie

Blijf op de hoogte en volg Loes, Femke & Fennie

01 Juli 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

Aangezien Loes en Femke een paar dagen niet bereikbaar zijn volgen nu een aantal berichten van mij.
De foto's van de Przewalski-paarden volgen nog. Ik heb ze nog niet op de iPad gezet. Gisteren zijn e weer teruggekomen uit hustai ik had een barstende hoofdpijn en die combinatie met tomatensalade en buul en kuushuur ( mongools eten met veel schapevlees en vet) viel niet goed ik zal de details besparen, maar wat r uit mijn maag kwam kon prima doorgaan voor tomatensoep Inmiddels ben ik weer helemaal beter en hebben we vanochtend de patiënten gezien die we morgen gaan opereren. Aangezien er ook kinderen meelezen zal ik niet al teveel in detail gaan over wat we zien. Morgen gaan we 5 grote littekenbreuken opereren vooral ontstaan na een galblaasoperatie. Daarnaast gaan we ook een aantal liesbreuken opereren en een patiënte zou een scheur in het modderig hebben die wij niet zien op de scans die ze bij zich heeft. Daarvoor gaan we dan ook eerst een kijkoperatie doen. Gelukkig is ons laatste teamlid vanochtend gearriveerd. Want hij heeft de matjes bij zich en het hechtmateriaal. De lokale verdovingsmiddelen heeft hij bij de douane moeten achterlaten. Nou ja matjes... Het is een grote mat (muskietennet) die op maat geknipt wordt en gesteriliseerd. Ook dat is nog een heel gedoe, want dat moet met een speciale sterilisator en daarvan is er maar een in UB. Waarschijnlijk in heel Mongolië. Maar het komt goed zeggen ze.
Daarna vertrokken naar het monument van Chingiis Khan. Een verschrikkelijk protserig geval. Het grootste beeld van een man te paard ter wereld. Binnenin is een museum met mooie vondsten uit de bronstijd en de tijd van Chingiis Khan. Toen was het lunchtijd. We zouden binnendoor gaan. Echter wat men niet wist was dat de weg afgesloten was ivm een bepaalde veeziekte. We weten nog steeds niet welke. Het gevolg was dat we bijna 3 uur stil hebben gestaan en 4 keer gedesinfecteerd zijn. (de vrachtwagen achter ons was na een half uur al weg) de "lunch" was wederom buul en kuushuur. ( beter dan gisteren) en wodka. Ze drinken hier overal wodka bij! En maar toasten! Morgen gaan we aan de slag. Hartelijke groet aan allen. Fennie

• 01 Juli 2012 - 13:47

Irma:

Hoi Fennie! Allereerst: wat geweldig dat je dit werk doet. Ik las in een eerder verslag dat je telefoon gestolen is. Erg lullig, helemaal omdat je daar de mensen vrijwillig komt helpen. Hoe lossen jullie het op met die verdovingsmiddelen die bij de douane achtergelaten moesten worden? Heel veel succes en geniet van de bijzondere ervaring. Groet, Irma

• 01 Juli 2012 - 13:51

Hanneke:

Dag lieve zus! Wat een ellende met die telefoon, maar een leuk gevolg dat we ook iets van jou horen ;-)

Wat is modderig??

Hoop dat je veel mensen blij kan maken. Hou je taai (taai),

Kusje van je zusje

• 01 Juli 2012 - 14:03

Anke:

Ha Chingiis Khan!
    Altijd leuk voor de geschiedenisles!Steeds maar die Alexander de Grote...dan is deze man weer heel wat anders.Gelukkig zijn telefoons te koop.Heb het fijn met zijn allen en doe die snor de groeten van ons!

• 01 Juli 2012 - 15:02

Rose Baltjes:

Hoi Fennie,Loes en Femke

Jullie beleven wel avonturen, las al eerder dat je telefoon was gejat en nu vele keren gedesinfecteerd, was zal jij goed kunnen opereren, niet een beestje bij je.

Karin Mobron en ik zijn naar nacht van de koemarkt geweest, was erg gezellig maar wel dikke hoosbuien tijdens het concert. Verder hadden we een gezellig afscheid van onze Ginie, ze is de wasbak ingegaan, gaarna borrelen bij het Gerecht.
    Dat waren de laatste nieuwtjes, veel succes morgen met het opereren,

groetjes Rose

• 01 Juli 2012 - 16:52

Egbert Wesselink:

En ik maar antwoordjes schrijven, en nu staan ze op Facebook. Hoe dat nou kan? Big Brother zal het weten. En ik weet dat jullie mooie reisverhalen schrijven. Wat goed, een reis combineren met zieke lui beter maken. Wel ook vakantie houden hoor Fennie! Ga maar kijken naar al die paarden van Piet. Ik denk dat de familie Wit ook nog wel een standbeeld krijgt in UB. Welverdiend zou ik zeggen. Fennie met team, veel succes morgen, veel plezier voor allemaal!
    Egbert

• 02 Juli 2012 - 17:49

Mirtebosman:

Veel plezier morgen )vandaag)

• 04 Juli 2012 - 20:15

Pat:

Hoi Fennie,
    Fijn te lezen,dat je daar zoveel goed werk kan doen.Wel afzien,zo primitief.Leuk,de foto's bij het reisverslag.Wat een ervaring voor je meiden.Deze kans geef je ze toch.Heel bijzonder,dat je vader er bij kan zijn.

Het eten ziet er toch wel lekker uit.Het beeld vind ik smakelijker dan je tekst.

Groeten en dikke kus voor de meiden,Pat.